Reviews

Na jaren luisteren naar verschillende merken versterkers, die diverse speakers aanstuurden, was de laatste combinatie een Quad 34/606MKII, die Magnepans aanstuurden. Dat is jarenlang voor mij één van de beste combinaties geweest, want het klonk in één woord geweldig. Na door een vriend geattendeerd te zijn op Hypex NCore-versterkers in eerste instantie mijzelf via het internet eens gaan oriënteren. Je komt dan eigenlijk al direct uit bij IOM, Internet of Music. Na telefonisch overleg met de ontwerper, tevens eigenaar zelve, was het vanwege de Corona-crisis, waarin de eindversterkers tijdelijk slecht leverbaar waren, niet mogelijk om een exemplaar op voorhand thuis te kunnen beluisteren, anders was dat geen enkel probleem geweest. Zoiets tref je niet vaak meer aan heden ten dage. Na overleg besloten om voor de IOM NCore 250 met XLR aansluitingen te gaan. Nadat ik de versterker opgehaald en aangesloten had, had ik gerekend op een kleine verbetering in beeld en klankkleur, maar dat viel tegen. Het is geen kleine verbetering, de versterker stelt al wat ik voordien beluisterd heb, op heel erg grote achterstand. Wat een enorm verschil! Echt ongelooflijk! Het grote verschil zit niet alleen in de klankkleur, welke nog veel meer neutraal is en ook niet in de ruimtelijker plaatsing van instrumenten en stemmen, maar ook – en vooral – in de geweldige dynamiek. De MKII stuurde de Magnepans al aardig aan en hield het laag goed onder controle maar die valt nu totaal in het niet bij wat deze IOM 250 presteert en neerzet. De CD Ballads (Enja 1996) met de gitaarsolo van Ferenc Snétberger (Manha De Carnaval) klinkt alsof de artiest daadwerkelijk aanwezig is, om over Chet Baker (My funny Valentine) maar te zwijgen. De detaillering van de snaredrums van Tommy Flanagan (Maybe September), zo strak, sprankelend en zuiver. De 32 ft bas van het Silbermann-orgel te Freiberg (Denon PCM C37-7004, Hans Otto, Toccata con Fuga d-moll BW V 565) wordt strak en doordringend weergegeven. Dat klonk via de Quad al geweldig maar het haalde in de verste verte niet zoals het thans met de IOM 250 klinkt. Daarenboven, nooit of te nimmer ontstaat ook maar het gevoel dat deze versterker ook maar ergens geen controle heeft. Erg grote klasse en een aanrader. Voor mij was het een openbaring en het is elke keer weer een genot om te luisteren. Terzijde, de ontwerper /eigenaar is een fijne vent, erg prettig in de omgang en iemand die weet wat hij aan het doen is en waarmee hij bezig is en die heel veer verstand van elektronica en versterkers heeft en die weet hoe ze behoren te klinken. Dat is mij nu gebleken.

Peter